27.11.2019
Конспект уроку із зарубіжної
літератури
№12 для 10 класу
Тема. Гротескні образи в повісті Е. Т. А. Гофмана «Крихітка
Цахес, на прізвисько Циннобер». Викривальний зміст твору. Символіка
Мета — формувати
компетентності: предметні (уміння визначати у творі елементи іронії та гротеску;
навички аналізу художнього твору; кращі риси особистості; естетичний смак); ключові
(уміння вчитися: пізнавальну активність, критичне
мислення; комунікативну: навички
спілкування в колективі й толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційну: уміння визначати роль деталі в тексті;
навички роботи з книгою; загальнокультурну: читацькі інтереси; світогляд).
Тип уроку: урок-дослідження.
Обладнання: портрет Е. Т. А. Гофмана, ілюстрації до творів, роздавальний
матеріал.
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього
завдання
(Учитель перевіряє 3-4 плани до
історії кар’єрного злету Цахеса. Охочі презентують складені ними кросворди
(1-2), решта учнів розгадує їх.)
2. Практична робота (у парах)
Складіть схему «Вкрадені обличчя» за казкою Е. Т. А. Гофмана «Крихітка
Цахес...».
3. Евристична бесіда
· Сам автор за жанром схарактеризував свій твір як казку. Які ознаки казки
ви помітили у творі?
· Чи показана у творі реальність?
· Назвіть реальних і фантастичних персонажів.
· Чому Цахеса можна вважати і реальним, і фантастичним героєм?
· Як ви вважаєте, «Крихітка Цахес...» — твір серйозний чи ні?
4. Визначення теми та
проблематики твору
Разом складімо схему проблем, які порушив Гофман у творі.
III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ
УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Словникова робота (запис до
зошитів)
· Що таке алегорія? Як її використовує Гофман? (Алегорія — інакомовлення, у
якому конкретний образ є формою розкриття абстрактного уявлення, судження,
поняття.)
· Що таке сатира? чим вона відрізняється від гумору? (Сатира — різновид смішного,
комічного; особливий спосіб художнього відображення дійсності, який полягає в
осудливому осміянні негативного — суспільних явищ, людських вад тощо.)
· У чому полягає сатирична спрямованість повісті-казки? (Сатирична спрямованість
твору полягає передусім у змалюванні звичаїв, що панують у князівстві,
зображенні порядків у політиці та системі освіти, чиношанування та
самозасліпленості філістерів тощо.)
· Що таке гротеск? Знайдіть елементи гротеску на сторінках твору. (Гротеск
— вид художньої образності, для якого характерними є фантастична основа,
тяжіння до особливих, незвичайних, ексцентричних, спотворених форм, поєднання в
одному предметі або явищі несумісних, контрастних якостей (комічного з
трагічним, реального з фантастичним тощо), що веде до абсурду; заперечення
усталених художніх і літературних форм.)
· Що таке іронія? Чи присутня іронія в повісті-казці Гофмана? (Іронія — негативне оцінювання предмета чи
явища за допомогою його висміювання.)
2. Аналіз тексту літературного
твору
· Знайдіть і зачитайте епізод, який містить опис запровадження освіти;
прокоментуйте його.
· Чого автор досягає, використовуючи у творі іронію та гротеск? (Автор
із сумом констатує нездоланну владу реальності, яка поглинає романтичні мрії.)
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Інтерактивна вправа «дерево
рішень» (робота в групах)
·У трьох групах дайте відповіді на запитання за правилами вправи «Дерево
рішень» (Додаток 1).
2. Завершальне слово вчителя (виділене
записуємо до зошита)
Казка-новела Гофмана містить
філософське бачення автором сенсу життя людини. Для письменника-романтика духовність невіддільна від
людської сутності. Казкова історія злету й падіння Циннобера — це застереження
тим, хто прагне лише службового підвищення й матеріального добробуту. Головне в
людині — її духовний світ, природні здібності, які обов’язково приведуть
людину до щастя.
3. Інтерактивна вправа
«Мікрофон»
Однією фразою підбийте підсумок сьогоднішнього уроку.
4. Інтерактивний прийом «Незавершене
речення»
Завершіть речення:
• «Мені вже було відомо...»;
• «Проте я навіть не здогадувався (не здогадувалася), що...»;
• «Відтепер я знатиму про...».
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Написати твір-мініатюру «Чи актуальна повість-казка «Крихітка Цахес, на
прізвисько Циннобер» сьогодні?».
2. Прочитати «Золотий горнець.
3. Виконати онлайн тест
Додаток 1
1-ша група
У філософській
казці Е. Т. А. Гофмана «Крихітка Цахес...» фея Рожабельверде подарувала на
весіллі нареченій Кандіді магічне намисто, і відколи та почала його носити,
то вже не дратувалася через дрібниці. А що на місці феї подарували б дівчині
ви й чому?
|
2-га група
Уявіть, що
фея Рожабельверде пообіцяла виконати одне ваше бажання. Яким би воно було?
|
3-тя група
Уявіть, що
вам доручили написати передмову до нового видання казки Е. Т. А. Гофмана
«Крихітка Цахес...». Що б ви написали?
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий