пятница, 6 декабря 2019 г.

Конспект із ЗЛ для 8 кл


09.12.2019
Конспекти уроку із зарубіжної літератури
№27-28 для 8 класу
Тема. Золота доба перського-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048-1022 рр.). Рубаї. Лаконізм і місткість жанру рубаї. Основні мотиви і творчості Омара Хайяма. Злиття образу автора і ліричного героя-філософа. Урок позакласного читання. Рудакі. Газелі, рубаї, бейти
Мета:
• навчальна: опрацювати матеріал про виникнення та розвиток класичної персько-таджицької літератури, ознайомити з її головними темами та образами; познайомити учнів з особистістю Омара Хайяма, увести у світ його поезії; повторити відомості з теорії літератури, опрацювати нові терміни; продовжити знайомство з персько-таджицькою літературою; ознайомити учнів з фактами біографії Рудакі та особливостями його творчості; поглибити знання з теорії літератури;
• розвивальна: розвивати образне мислення та увагу до художнього слова; розвивати образне та поетичне мислення;
• виховна: виховувати інтерес до філософської лірики Омара Хайяма та до східної літератури загалом; сприяти етичному та естетичному вихованню; виховувати гуманізм та високі моральні якості учнів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі умінь та навичок, урок додаткове читання з елементами аналізу ліричного твору.
Обладнання: портрет Омара Хайяма, зображення перських мініатюр; картки з рубаї О. Хайяма; мультимедійні матеріали.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
   Напевно серед нас нема людини, яка б не чула імені Омара Хайяма — відомого мислителя середньовічного Сходу. Омар Хайям залишив по собі величезну кількість наукових трактатів і досліджень, та все ж у світі його знають більше як поета, ніж як ученого. Його дивовижні чотиривірші (рубаї) й досі захоплюють читачів своєю філософською глибиною, щирістю почуттів, лаконічністю, вишуканою простотою зображувальних засобів і водночас гнучкістю форми, яскравою ритмомелодикою. Саме про митця та епоху, у яку він творив, ми сьогодні й поговоримо.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Теорія літератури (словникова робота)
Фарсі — мова, якою створювалась персько-таджицька література; її розквіт припадає на X-XV ст., які називають «золотою добою» в історії культури Сходу.
Рубаї (збірна форма — рубайат) — найпоширеніша жанрова форма класичної поезії, чотиривірш філософського або любовного змісту; іноді рубаї міг мати певний сюжет. Зазвичай в них римуються перший, другий і четвертий рядки, в кожному рядку — від 11 до 13 складів.
   Іноді у віршах трапляється редиф — незмінне слово (або група слів), що повторюється наприкінці рядка після рими; за законами східної поетики редиф має логічно продовжувати зміст рядка, а не бути просто додатком.
Касиди — урочистий вірш-панегірик (хвала), у якому уславлюється високий покровитель поета або якась важлива подія. Виник в арабській поезії ще до появи ісламу (тобто до VI ст. н. е.); у Х-ХІ ст. касида була чи не найпоширенішою поетичною формою, тому цей період в історії персько-таджицької класичної поезії називають періодом касиди. Касида має своєрідну композицію: 1) ліричний вступ, де описують красу природи або любовні почуття; 2) перехід до панегірика; 3) основна частина; 4) заключна частина, де поет нагадує про себе (натяк на винагороду) і благословляє свого покровителя.
Газель — вірш любовного змісту, у якому уславлюють красу жінки, кохання, вино, квіти, весняну природу. Часто в газелях йдеться про нещасливе кохання, про страждання й муки, які вона несе, звучать мотиви туги й суму, спричинені розлукою, тощо. Газелі завжди виконували під музичний акомпанемент.
2. Знайомство з особистістю Омара Хайяма (ст. 145-151)
• Виступ від першої особи, здійснений наперед підготовленим учнем.
• Читання та обговорення рубаї (робота в малих групах).
Завдання для груп:
1-ша група. Прочитати рубаї, пояснити зміст.
2-га група. Визначити тему та ідею вірша.
3-тя група. Назвати художні засоби.
3.Слово вчителя
   Провідні ідеї усіх рубаї Омара Хайяма — ідея свободи особистості.
   Провідні мотиви усіх рубаї Омара Хайяма:
• мотив добра і зла;
• мотив справедливості і кривди;
• мотив філософських роздумів про життя людини, її призначення на цьому світі;
• мотив швидкоплинності часу;
• мотив перевтілення душі;
• мотив злиття природи та людини.
   Для Хайяма-поета людина — це найвища й найдосконаліша істота на землі. Поет високо цінує її розум, натхнення, допомагає позбутися невпевненості, звільнитися від духовного рабства. Поет вважав, що тільки вільна людина може відкривати закони природи, розгадувати таємниці Всесвіту.
4.Підсумкове опитування
• Які факти з життя Омара Хайяма вам запам’‎яталися найбільше і чому?
• Майстром якого поетичного жанру є Хайям?
• Які головні теми його поезій?
5. Літературний диктант
• Персько-таджицька література виникла з ... (давньої перської, арабської та давньої таджицької літератур).
• Персько-таджицьку літературу писали мовою ... (фарсі).
• У центрі уваги персько-таджицької літератури була ... (людська особистість).
• Основна ідея персько-таджицької літератури — ... (усвідомлення людської гідності).
• Теми персько-таджицької ліричної поезії — ... (роздуми про природу людини, про дорогоцінний дар життя, його сенс, а також про взаємини людини з Богом, пошуки істини та пізнння людиною світу).
• Мусульманський Ренесанс тривав упродовж... (X-XV ст.).
6. Відомості про життя Рудакі
7. Словникова робота
Бейт (двовірш) — основна одиниця віршування, поділяється на два піввірша з однаковою кількістю складів (від 10 до 14) у кожному. За кількістю бейтів визначають обсяг певного твору. У жанрових формах лірики римуюті ся закінчення кожного бейта, і ця рима є наскрізною в усьому творі. Бейт може бути самостійним поетичним висловом, і тоді його називають фард. Завдяки своїй завершеності, афористичному змісту фард сприймають як крилату сентенцію морального або філософсько-дидактичного (повчального) характеру.
8. Читання поезій Рудакі (Додаток 1)
(Робота в парах, завдання для пар однакове, що дозволяє порівняти результати роботи.)
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОПРАЦЬОВАНОГО МАТЕРІАЛУ
Слово вчителя
   Поет був прихильником фольклорних жанрів, епічних мотивів, міфічно- казкових образів стародавньої іранської культури. Зі стародавньої іранської традиції він привніс у структуру вірша симетричність й особливу музичну чіткість. Завдяки цьому рубаї поета досягли поетичної завершеності та виразності, незважаючи на мінімальний обсяг чотиривірша.
   Стиль Рудакі ще середньовічні вчені визначили як «легкий». Йому притаманні яскрава образність без манірності та надмірної ускладненості, живе сприйняття природи та олюднення її, народна простота й наспівна музичність.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Повторити відомості про життя та творчість поетів персько-таджицької літератури.
2. Скласти кросворд за темою «Мусульманський Ренесанс».
3. Підготувати запитання з теми «Середньовічна література» для взаємної перевірки.
4. Вивчити напам’‎ять (за вибором) 2-3 рубаї Омара Хайяма.



                                              
Додаток 1
1) Робота з бейтом
• Яким постає образ автора в цих поезіях?
До тебе прагне вся краса земна, / Як до провалля прагне бистрина.
У час розлуки я горю на вогнищі твоїм, / Навіщо ж деревом тобі опалювати дім?
Дай один цілунок, тільки хай він тягнеться години. / Нащо борг такий, кохано, розбивати на частини?
2) Робота з газеллю
• Визначте тему вірша та художні засоби, що створюють відповідний настрій поезії.
О дівчино! Розлуки буревій / 3 корінням вирвав цвіт моїх надій!
Чи став би я навік твоїм рабом, / Якби не став арканом локон твій?
Хто має тільки душу, той ціни / Твого цілунку і питать не смій.
Що сонячніш горить твоя краса, / То менше світла у душі моїй.
3) Робота з газеллю
• Визначте ідею вірша, доведіть справедливість думки автора. Чи погоджуєтесь ви з нею?
Відколи сонце сяє серед неба, / Не жив такий, кому знання не треба.
Які б віки прадавні не взяли ми — / Розумні люди мовами усіми
Знання шукали, сил не шкодували / І речення у скелю вкарбували:
«Знання для серця — світоч найясніший, / Знання для тіла — панцир найміцніший».
4) Робота з рубаї
• Визначити тему та ідею вірша; довести, що це рубаї.
Себе в руках весь час тримати — от справжнє благородство.
Глухих, сліпих не ображати — от справжнє благородство.
Не благородство — наступити на груди бідному, що впав,
Ні, руку впалому подати — от справжнє благородство!
5) Робота з рубаї
• Чим утішає себе Рудакі в незгодах і які художні засоби використовує у вірші?
Ей, Рудакі, од кайданів печалі звільнись!
Завжди веселий, вперед безтурботно дивись.
Думаєш, тільки тобі одному так погано?
В цілому світі не краще! Живи й не журись!



Комментариев нет:

Отправить комментарий