вторник, 19 ноября 2019 г.

Конспект із ЗЛ для 11 лк


13.11.2019
Конспект уроку із зарубіжної літератури
№ 10 для 11 класу
Тема. Світ радянської сучасності, біблійної давнини та фантастичної дияволіади у творі. Особливості композиції (роман у романі) та оповідної структури
Мета – формувати компетентності:
·        предметні (навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом та виокремлення головного у тексті; культуру зв’язного усного мовлення; мислення);
·        ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності, критичне мислення та вміння розуміти систему образів для розкриття ідейного задуму твору; комунікативні: навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до почуттів та думок оточуючих; інформаційні: уміння визначити роль деталі в тексті, філософсько-естетичну проблематику літературного тексту; навички роботи з книгою; загальнокультурні: свідоме ставлення до моральності; прагнення гуманістичних ідеалів; естетичний смак та зацікавленість читанням; світогляд).
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь і навичок.
Основні терміни й поняття: хронотоп.
Міжпредметні зв’язки: історія, мистецтво (художня культура).
Обладнання: портрет М.Булгакова (Додаток 1).
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1.Експрес-опитування
o   Про що сперечались Берліоз і Бездомний із незнайомцем поблизу Патріарших ставків?
o   Які художні деталі 1-го розділу допомагають зрозуміти, що події відбуваються у Радянському Союзі 1930-х рр..?
o   Чому Ієшуа називав усіх «добрими людьми»?
o   Що свідчить про те, що Понтієві Пілату притаманні також риси людини, а не лише героя міфу?
o   Як справджується перше пророцтво «іноземного» професора?
o   Як у будинку літераторі реагують на трагічну звістку?
o   Які «фокуси» продемонстрували Воланд і його почет московській публіці?
o   Де опинився поет Іван Бездомний після пригод у «Грибоєдові»?
o   «Вискочило перед нами, як з-під землі вискакує вбивця в провулкові, й вразило нас обох одним махом». Про що говорить гість Івана Бездомного в його лікарняній кімнаті?
o   Як сприймав майстер критику свого роману і відмову його друкувати?
o   Що відбулося в природі під час страти Ієшуа?
o   Нащо зважилась Марґарита, щоб дізнатися про долю майстра?
2. Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»
Визначте основні проблеми роману «Майстер і Маргарита».
ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
   Роман «Майстер і Маргарита» передбачає занурення в дивні світи. Тут можна побачити біблійні мотиви і паралелі з безсмертним «Фаустом» Ґете. Теми роману розвиваються кожна окрему і співіснуючи, разом створюючи павутину подій і питань. Декілька світів, кожен з яких знайшов своє місце в романі, автор зображує напрочуд органічно. Зовсім не дивують подорожі із сучасної Москви до стародавнього Єршалаїма, мудрі бесіди Воланда, витівки кота Бегемота та політ Марґарити Миколаївни. Тож сьогодні ми знову гортатимемо сторінки цієї чудової книги.
IV.РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1.Визначення системи образів літературного твору
Складіть таблицю системи образів роману «Мастер і Марґарита».
2. Слово вчителя
   Московські та єршалаїмські розділи роману, художні засоби їхнього зв’язку. Без роману майстра про події в Єршалаїмі концепція Булгакова не була б реалізованою, зокрема зло не було б покарано. Адже добро перемагає лише в єршалаїмських розділах: Пілат – носій тоталітарної свідомості, відданий посіпака імператора Тиберія, зрештою розкаявся і майже за дві тисячі років отримав прощення за злочинну страту Ієшуа (звісно, за коцепцією М. Булгакова). Натомість у Москві після зникнення Воланда і його слуг нічого не змінилося: так само пишуть доноси і переслідують невинних, так само беруть харабі за посади чи ролі у виставах, ті самі нездари-підлабузники з членськими квитками Спілки письменників проголошують себе літераторами, і (що значно гірше) суспільство вважає їх майстрами пера… Тоді постає питання: навіщо автор переплів ці частини і що в них спільного?
3. Творчо-аналітична робота
Складіть схему будови роману.
4. Теорія літератури (виділене записуємо до зошита)
   Хронотоп (від грец. chronos – час, topos – місце) – взаємозв’язок просторових і часових характеристик зображених у художньому творі явищ. Час у художньому світі (творі) постає як багатовимірна категорія, у якій розрізняють фабульно-сюжетний час та оповідально-розповідний час.
   Як ви вже знаєте, у романі «Майстер і Марґарита» таких хронотопів щонайменше три. По-перше, це Москва 1920-1930-х рр.: саме там відбувається наше перше знайомство з Берліозом, Іваном Бездомним і Воландом, саме московським розділам відведено найбільше (понад половину) місця в тексті «Майстер і Марґарита» , саме з Москви відлітає у вічний космос Воланд зі своїм почтом. По-друге, це Єршалаїм на початку нашої ери. Саме тут ми вперше зустрічаємось з Понтієм Пілатом, який вийшов «у білому плащі з кривавим  підбоєм» (символ деспотичної влади: білої зовні, але кривавої за своє прихованою сутністю) «в криту колонаду…палацу Ірода Великого», де розгортаються події: страта Ієшуа Га-Ноцрі, зрада та покарання Іуди… По-третє, це космічний хронотоп: вічний часопростір, місячна доріжка, на якій герої московських розділів зустрічають героїв розділів єршалаїмських, а також автор розставляє крапки над «і» в багатьох питаннях і сюжетних лініях.
5. Дослідницько-аналітична робота
§  На вашу думку, з якою метою прибув Воланд до Москви? Яких він дійшов висновків?
§  Кого, як і за що покарали Воланд і його почет?
§  Як Воланд і його почет потішилися над московською публікою? Які риси людей виявились під час цього дійства?
§  Як реагував «вищий московський світ», «бомонд» на різні нещастя з іншими людьми, навіть тими, перед якими вони раніше плазували?
§  Які прикмети реалій 1930-х рр. викрито у творі М. Булгакова?
§  Як поводиться римський прокуратор під час допиту? Чому Понтій Пілат ухвалює рішення про страту Ієшуа?
§  Коли прокуратор повною мірою усвідомив свою провину? Чи винен Понтій Пілат у загибелі Ієшуа?
§  У чому своєрідність євангелія від Булгакова?
§  Як винагороджено майстра і Марґариту? Чому вони не отримали світла?
§  Хто в романі має найбільшу владу? Чому?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Бесіда-узагальнення
Які засоби використав автор для того, щоб об’єднати розділи роману?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивний метод «ПРЕС»
Продовжте речення з-поміж запропонованих:
*    «Найсмішнішим у московських сценах мені видалось…»;
*    «Не лише сміх, а й сум викликають у романі епізоди…»;
*    «Від часів Булгакова люди змінилися (не змінилися)…».
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Схарактеризувати образи Воланда та його почту, підготувати розповідь про кохання майстра і Марґарити.










Додаток 1
Результат пошуку зображень за запитом "м булгаков"

Комментариев нет:

Отправить комментарий