пятница, 15 ноября 2019 г.

Конспект із ЗЛ для 8 класу


18.11.2019
Конспект уроку із зарубіжної літератури
№ 21-22 для 8 класу
Тема. Публій Овідій Назон (43 р. до н.е. – бл. 18 р. н. е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (ІV,10)). Життя і творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози». Конфлікт митця із владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору ( у межах циклу «Сумні елегії»). Позакласне читання. Овідій Метаморфози (Потоп, Філемон та Бавкіда)
Мета:
·        навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю римського поета Овідія на матеріалі уривків з його творів; продовжити знайомство з творчістю Овідія; ознайомитись з уривками із поеми «Метаморфози»; простежити в уривках мотив перетворення та відображення таких перетворень в інших творах світової літератури;
·        розвивальна: розвивати навички аналізу поезій, виразного читання, зв'язного мовлення та образне мислення; розвивати уміння учнів формувати та висловлювати власну думку; розвивати читацький інтерес учнів;
·        виховна: формувати стійкий інтерес до літератури, виховувати в учнів високі моральні якості.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок учнів,  урок додаткове читання з елементами аналізу ліричних творів.
Обладнання: портрет Овідія (Додаток 1); текст поезії «Життя поета» (IV книга, 10 елегія із «Сумних елегій»).
Любощів ніжний співець, як свій шлях життьовий перейшов я, —
Друже-нащадку, тобі повість розкаже моя.
Овідій
Що не міняє обличчя свого? До обнови охоча,
Творить, чергуючи з формами форми, майстриня-природа.
Не пропадає, повірте, ніщо в неосяжному світі.
Все тільки змінює вигляд.
Овідій «Метаморфози»
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка домашнього завдання. Взаємоперевірка
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Виразне читання оди Горація «До Мельпомени» (ст.117).
2. Бесіда
Як ви вважаєте, яким є основне призначення поета та поезії?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
   Молодший сучасник Вергілія та Горація, блискучий поет Публій Овідій Назон був улюбленцем римської «золотої молоді». Але доля не завжди всміхалася йому. Про окремі випробування долі, що судилися Овідієві, і про те, як це вплинуло на його творчість, ми спробуємо дізнатись.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Публій Овідій Назон. Огляд життя і творчості (відео https://www.youtube.com/watch?v=caX2-bHlLXk , виділе записуємо у зошит)
    Публій Овідій Назон (43 р. до н. е. — бл. 18 р. н. е.) народився в місті Сульмон, неподалік Рима. Належав Овідій до старовинного роду вершників. У Римі разом із братом навчався у відомих філософів та риторів, зокрема у популярного оратора Порція Латрона. Після навчання Овідій разом зі старшим другом Емілієм Марком три роки подорожує, відвідує Афіни, Малу Азію, Сицилію. Після повернення, мабуть, виконуючи волю батька, він іде на державну службу, від якої швидко відмовився.
   До десяти разів йому присуджували перемоги на поетичних змаганнях. Утім, 8 р. н. е. все змінилося. Спеціальним указом Августа Овідій був висланий з Рима в найвіддаленіший закуток імперії — місто Томи (сучасна Констанца в Румунії). Є версія, що Овідій став мимовільною жертвою боротьби Августа за відновлення старовинних римських чеснот. Розрахунок імператора полягав у тому, що суспільство, яке потопає в аморальності і розпусті, переживе шок, коли він піддасть публічному покаранню загальновідому і популярну людину. Його вибір пав на Овідія.
   Поет дуже важко переживав розлуку з дружиною і з Римом. Єдиною відрадою Овідія залишалася поетична творчість. У Томах Овідій написав п’‎ять книг «Скорботних елегій», чотири книги «Послань з Понта», склав напівзагадкову поему «Ібіс» і поему «Риболовля», від якої збереглося кілька десятків рядків.
   18 р. н. е. Овідій помер, так і не побачивши улюбленого Рима та коханої друяшни. Його поховали в Томах.
2. Робота з епіграфом уроку
3. Словникова робота
Елегіяліричний жанр журливого змісту. У Давній Греції елегії писали гекзаметром та пентаметром. За змістом елегії могли бути як інтимного, так і патріотичного звучання. Тематичне коло елегії звужується в александрійській та римській поезії: починають переважати особисті переживання самотності, розчарування, страждання.
4. Бесіда за елегією «Життя поета» (зі збірки «Сумні елегії»)(ст.124)
o   Як Овідій розповідає в цій елегії про себе та своє життя?
o    Кого із своїх сучасників він згадує?
o   У чому знаходить митець полегшення для себе, яким бачить своє покликання?
5. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози»(виділене записати)
   Поема Овідія «Метаморфози» («Перевтілення») налічує 15 книг, що містять 250 міфологічних історій. Окремі розповіді в поемі мають хронологічну основу. Автор створив міфологічну картину античного світу. Овідій веде читача від подолання світового хаосу та утворення Всесвіту через низку перетворень (богів та людей на рослини, каміння, сузір’‎я та інші явища) до сучасних Овідію часів. У другій частині твору з’‎являється думка про погіршення людського роду з плином часу. Як і в міфології багатьох народів світу, розбещеність людей призвела їх до Всесвітнього потопу. В Овідія цей мотив розроблено за грецьким міфом про Девкаліона і Пірру. У книзі систематизовано оповіді про перетворення відомих міфологічних героїв: Нарциса, Орфея та Еврідіку, Пігмаліона тощо. Об’‎єднавчим для всіх міфів стає мотив трагічного перетворення.
    Останні частини поеми присвячені міфологічній історії Риму, яку поет виводить від часів Троянської війни і до появи в Італії перших поселенців. Тут же викладено філософське вчення Піфагора про «метемпсихозу» («переселення душ»). Закінчується твір похвалою на адресу Юлія Цезаря та Августа, яких Овідій обожнює та оголошує покровителями Риму.
6.Слово вчителя
    Мотив перетворення характерний для міфології багатьох народів світу. Наприклад, нам відома історія про перетворення самозакоханого юнака Нарциса на квітку або ж перетворення німфи Дафни на лаврове дерево. А скільки перетворень трапляється в казках! Ця тема завжди була цікавою для багатьох митців слова, і для Овідія також. Прагнучи пояснити у своїй поемі походження світу, поет використав безліч міфологічних сюжетів про виникнення зірок, тварин, рослин, джерел, рік, скель і безпосередньо людей. І в кожному з них маємо перетворення.
7. Словникова робота
Метаморфози — перетворення.
Навіщо потрібні були перетворення в міфах?
8. Виразне читання уривка «Потоп» та його обговорення
• Поясніть, чому розпочався потоп.
• Хто брав участь у покаранні людей. Знайдіть у тексті рядки, у яких розповідається про те, що робив кожен із них.
• Перекажіть епізод, у якому йдеться про потоп. Що вас найбільше вразило в ньому?
• Чи співчуває Овідій живому на землі, яке постраждало від потопу? Чому?
9. Виразне читання уривка «Філемон і Бавкіда» та його обговорення
• Що ви можете сказати про гостей Філемона та Бавкіди?
• Чому вони завітали саме в їхню оселю?
• Чому інші селяни не впустили Юпітера та Меркурія?
• Як саме жили Філемон та Бавкіда?
• Як приймало подружжя своїх гостей?
• Про що свідчить їхній вчинок?
• Як боги віддячили старим за їхню гостинність?
• Що попросили старенькі і як віддячили їм боги?
• Яку ідею озвучив Овідій у цьому уривку?
• Яке перетворення відбулось з героями цього уривка?
10. Порівняння біблійного сюжету про Всесвітній потоп та уривка з твору Овідія
• Хто в обох уривках карає людей і за що?
• Чи є у Бога та Зевса помічники?
• Чому люди покарані саме потопом?
• Хто був знищений Зевсом?
• Кого знищив Бог?
• Як описано потоп в обох уривках?
• Порівняйте трагізм обох описів. Поділіться своїм враженням.
11. Колективне заповнення діаграми Вена «Спільне та відмінне у біблійному сюжеті „Всесвітній потоп" та творі Овідія „Потоп"»
12.Бесіда
• Як ставляться боги до людей в поданих уривках? Поясніть свою точку зору.
• Чому і з якою метою Овідій вдався до метаморфоз?
13. Інтерактивна вправа «Кошик»
Коментар. Прийом є доречним під час підготовки до контрольної роботи. На аркуші паперу учні малюють кошик, на якому їм слід записати імена, дати, терміни тощо, що стосуються вивченої теми. Через певний час учитель просить припинити записи і просить одного з учнів зачитати слова. Учні викреслюють назви, які повторюються в їхніх записах. Тоді слово надається наступному учневі. Переможцем оголошують учня, у якого найбільше термінів (Додаток 2).
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Рефлексія. Інтерактивний прийом «Одне слово»
Поезія Овідія — ...
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підготуватись до контрольної роботи










Додаток
Результат пошуку зображень за запитом "овідій"






Додаток 2
Результат пошуку зображень за запитом "кошик"

Комментариев нет:

Отправить комментарий