понедельник, 11 ноября 2019 г.

Конспект із ЗЛ 8 кл.


11.11.2019
Конспекти уроків із зарубіжної літератури
№ 19-20 для 8 класу
Тема. «Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70-19 рр. до н. е.). «Енеїда». Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору. Образ Рима. Квінт Горацій Флакк (65-8 рр. до н.е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення  митця у творі. Пам’ятник як символ вічної поезії. Розуміння автором значення свого доробку
Мета:
навчальна: розповісти учням про «золоту добу» Октавіана Августа, ознайомити з життям і творчістю Вергілія, з'ясувати походження слова «меценат»; ознайомити з історією створення поеми «Енеїда» та її сюжетом; уміти простежувати зв'язок твору з гомерівським епосом та міфологією; продовжити ознайомлення з давньогрецькою літературою; ознайомити з біографічними відомостями про Горація та особливостями його творчості; продовжувати роботу над виразним читанням;
розвивальна: продовжити роботу над виразним читанням; розвитком уважності, умінням виступати з повідомленнями; розвивати увагу, уміння слухати й запам'ятовувати;
• виховна: поглиблювати інтерес до давньоримської літератури; формувати читацький інтерес та виховувати повагу до митців слова.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок учнів.
Обладнання: портрети Вергілія (за можливості — мультимедійна презентація).
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання
(Перевірка складених кросвордів з коментарями учнів до них (можлива взаємоперевірка сусідів по парті).)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя
    Появу «Енеїди» захоплено зустріли сучасники. Ще до появи твору (Вергілій зачитував друзям лише окремі частини) Проперцій урочисто вітав «Енеїду» як шедевр, величніший від «Іліади». Уся подальша римська література розвивалась під потужним впливом поеми Вергілія. Вірші з «Енеїди» часто цитували під час розмови, брали епіграфами до творів мистецтва, карбували на предметах розкоші. Отже, про цю поему сьогодні й поговоримо.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. «Золота доба» Октавіана Августа(виділене записуємо до зошита)
(Повідомлення заздалегідь підготовленого учня або мультимедійна презентація з коментарями вчителя.)
   Найвищі досягнення римської літератури пов’‎язують з часом правління Октавіана Августа. Після смерті Цезаря Октавіану вдалося покласти край громадянським війнам і стабілізувати політичне й економічне становище в державі. Август намагався зміцнити державу шляхом відродження старовинних чеснот, релігійності і суворої простоти звичаїв. Він почав будувати храми, роздавати орні землі ветеранам своїх військ, тому що вважав, що праця на землі облагороджує. Августу вдалося піднести значення міфу про богообраність римського народу. Себе Август вважав нащадком Венери. Август розумів, що без культури немає ідеології, тож зрозуміло, що важливу роль у цьому він відводив літературі. Наближений до Августа вельможа Гай Цільній Меценат згуртував навколо себе кращих поетів, творчість яких мала підсилювати блиск імператора. Адже Август створював умови для бідних поетів, а ті мали підтримувати принцепса. У цьому гуртку були Вергілій, Горацій, Проперцій, Варій Руф, Азінній Палліон.
    Зауважимо, що творчість Вергілія і Горація виходить далеко за межі оспівування імперії.
2. Публій Вергілій Марон (70-19 рр. до н. е.) — найуславленіший поет імператорського Риму
(Розповідь вчителя або заздалегідь підготовленого учня з використанням відповідного ілюстративного матеріалу.)
3. Історія створення «Енеїди»(виділене записуємо до зошита)
   «Енеїда» — велика епічна поема, замовлена Августом. Вергілій повинен був написати панегірик про самого Августа. У пролозі він мав описати міфічних предків Августа, який начебто вів рід від Венери. Вергілію дали час для роботи — 12 років, але поему він так і не завершив. Спочатку він написав твір прозою, а потім перекладав гекзаметром. Перед смертю заповів своєму другові спалити «Енеїду». Про Августа Вергілій не написав ні слова, але той не став її знищувати, адже в поемі йшлося про те, що римляни — це обраний народ, якому призначено правити світом, бо ними опікуються самі боги.
   Поема має 12 книг. Вергілій ділить її на дві частини. Перша частина (5 книг) — втеча Енея з Трої, охопленої вогнем, і прибуття до Карфагена. Друга частина (7 книг) — розповідь про війни в Італії. Посередині шостої книги — розповідь про спуск Енея в царство мертвих. Еней спускається довідатися, куди він пливе й про майбутню долю Рима. Вергілій ніби об’‎єднав «Іліаду» й «Одіссею» у зворотному порядку. Поет не приховував, що як приклад використав Гомера.
4. Бесіда за уривками з поеми «Енеїда»
Питання на сторінці 113.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1.Слово вчителя
    Слово пам'ятник походить від пам'ять, тож кожен пам’‎ятник зводять для того, щоб люди пам’‎ятали... Та чи обов’‎язково пам’‎ятне має бути матеріальним? Про Горація і про те, який саме пам’‎ятник він звів собі, ми сьогодні й поговоримо.
2. Життя й творчість Горація
Робота в групах. «Концентрація»
Коментар. Кожна група отримує аркуші з текстом. За сигналом учні впродовж визначеного часу (1-3 хв) читають текст, потім віддають аркуші вчителеві. Кожен учень записує в зошиті те, що запам’‎ятав із тексту, після чого група на окремому аркуші записує спільний текст. Групу, яка найповніше відтворила текст, учитель заохочує.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Прочитати ст.117-124
2.Підготувати запитання для взаємоперевірки за творчістю Овідія.


Комментариев нет:

Отправить комментарий