вторник, 19 ноября 2019 г.

Конспект із ЗЛ для 11 кл


20.11.2019
Конспект уроку із зарубіжної літератури
№ 11 для 11 класу
Тема. Проблема кохання та творчості. Засоби комічного (сатира, сарказм, пародія та ні.) і трагічного (гротеск, трансформація простору і часу та ін.). Поєднання реального і фантастики у творі
Мета – формувати компетентності:
·        предметні (навички дослідницько-аналітичної роботи з текстом та виокремлення головного у тексті; культуру зв’язного усного мовлення; мислення);
·        ключові (уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності, критичне мислення та вміння розуміти систему образів для розкриття ідейного задуму твору; комунікативні: навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до почуттів та думок оточуючих; інформаційні: розуміння філософсько-естетичної проблематики роману; уміння визначати роль деталі в тексті; навички роботи з книгою; загальнокультурні: свідоме ставлення до моральності; прагнення гуманістичних ідеалів; естетичний смак та зацікавленість читанням; світогляд).
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь і навичок.
Основні терміни й поняття: фантастичний роман.
Міжпредметні зв’язки:  мистецтво (художня культура).
Обладнання: портрет М.Булгакова (Додаток 1).
Я твої сили часть, що робить лиш добро,
Бажаючи лиш злого…
Й.В.Ґете «Фауст»
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Інтерактивний прийом «Мікрофон», «Одне слово»
Скажіть одне слово про героя
§  майстер - …
§  Ієшуа - …
§  Марґарита - …
§  Левій Матвій - …
§  Понтій Пілат - …
§  Воланд - ….
ІІІ.ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
   Традиційно дискусійним питанням є роль Воланда на його почту в розв’язані конфлікту добра і зла. Однак, читаючи текст, переконуєшся, що все значно складніше: часто темні сили, як це зазначено в епіграфі уроку, роблять добро, бажаючи лише злого. Саме Воланд та його слуги карають зло, яке унеможливлює життя порядної людини в Москві, натомість чесних людей вони не чіпають. «Тож усе ясніше доходимо думки, - пише дослідник творчості М. Булгакова П. Палієвський, - що зухвальці в компанії Воланда грають лише ролі, які самі для наих написали…». В.Розанов зазначив: «Ми гинемо… від неповаги до себе». Тож якими є Воланд і його почет? Яку місію вони виконують? Як за їхньої допомоги розкрито тему кохання? Про це дізнаємось сьогодні.
IV.РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Аналізування образів героїв літературного твору
У 5 групах складіть характеристику одного з героїв представників темних сил, підтвердивши свою думку цитатами з тексту: 1-ша – Воланд, 2-га – Коров’єва-Фагота, 3-тя – Азазелло, 4-та – кота Бегемота, 5 –та – Ґелли (Додаток 2).
2. Презентування результатів роботи груп
3. Інтерактивний прийом «Обмін думками»
*    Чи змінило кохання героїв роману?
*    Як у житті майстра та Марґарити спалахнуло кохання?
*    Як впливали одне на одного закохані?
*    Як кохання вплинуло на Марґариту?
*    Чи зробило кохання майстра сильнішим?
*    Які сторони душі Марґарити розкриває її кохання до майстра?
*    Які проблеми розкриває тема кохання у творі?
4. Слово вчителя
   Комічне і трагічне у романі «Майстер і Марґарита». Попри значну кількість драматичних елементів у творі, роман написано настільки живою та емоційною мовою, що мимоволі твір можна вважати належним до сатиричного жанру.
   Ми вже говорили про те, що у цьому романі є релігійна, сатирична та еротична складові, він порушує великі і одвічні теми протистояння добра і зла, теперішнього та минулого, матеріального та духовного. Насправді усі теми трагічні і можуть викликати тільки біль і скорботу, тому що люди бездушні, вони готові продатись дияволу за гроші, дорогі лахи, фальшиві почуття. Люди в булгаковській Москві глухі до людських страждань, вони готові підставити, зрадити. Творчий інтелігент майстер взагалі не може знайти свого місця у житті, він не потрібен – він інакомислячий. Показане письменником дійсно страшне, але варто звернути увагу на ту комічну форму, яку він застосовує для викриття людських вад. Він використовує образ Воланда: Сатана влаштовує бал і вдосталь потішається над людьми, оточує їх блискітками та атмосферою веселощів, викидає їх на вулицю оголеними. Вражає? Не те слово. Письменник застосовує гумор як зброю з сьогоденням. Автор пускає всю Москву і москвичів у вир подій, вони буквально летять у прірву. Причому сміх автора їдкий, але його не можна назвати злим. Булгаков використовує сатиру, яка викриває. Уводить богоподібного героя Ієшуа, даючи у такий спосіб надію своїм персонажам.
   Узагалі роман «Мастер і Марґарита» дуже ємний, багатошаровий; у ньому трагедія і комедія сплетені воєдино, перетворюючись на блискучу геніальну сатиру.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
Постановка та розв’язання здобутих знань умінь та навичок
v Поясніть слова Воланда, сказані вісникові царства світла Левію: «Чи не зробиш ти ласку розкинути розумом над питанням: щоб утворювало твоє добро, якби не існувало зла, і якби виглядала земля, коли б з неї пощезали тіні? Адже тіні утворюються від людей та речей. Ось тіні моєї шпаги. А бувають тіні від дерев та від живих істот. Чи не хочеш ти обідрати всю земну кулю, змінши в неї усі дерева та усе живе, щоб насолоджуватись голим світлом?».
v На вашу думку, чому Коров’єв і Бегемот спалили будинок Торгсін і будинок Грибоєдова?
v Чи відповідає образ Воланда християнському баченню сатани?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Робота з епіграфом уроку
Як ви розумієте слова, що є епіграфом нашого уроку?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати повідомлення про паралелі між романом М. Булгакова «Мастер і Марґарита»:
1. Г. С. Сковороди «Потоп зміїний», «Вступні двері до християнської добронравності»
2. Й. В. Ґете «Фауст»
3. Е. Т. А. Гофмана «Золотий горнець»
4. М. В. Гоголя «Мертві душі»
5. Ф. М. Достоєвського «Ідіот»
6. Новий Заповіт.






















Додаток 1
Описание: Результат пошуку зображень за запитом "м булгаков"

Додаток 2
1-ша група
Зверніть увагу на: а) зовнішність; б) мету появи на землі; в) нетрадиційність учинків Воланда.
2-га група
Зверніть увагу на: а) зовнішність; б)характер, зміну масок; в) учинки Каров’єва-Фагота.
3-тя група
Зверніть увагу на: а) зовнішність, уміння «спокушати та вбивати»; б) місце в романі; в)учинки Азазелло.
4-та група
Зверніть увагу на: а) зовнішність Бегемота, його поведінку; б) місце кота у творі.
5-та група
Зверніть увагу на: а) зовнішність Ґелли; б)звички відьми.


Комментариев нет:

Отправить комментарий