четверг, 3 октября 2019 г.

Конспект із ЗЛ 10 клас


02.10.2019
Конспект із зарубіжної літератури
для 10 класу №5
Тема. Особливості композиції поеми Данте «Божественна комедія». Концепція світу і людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору
Мета – формувати компетентності: предметні (знання особливостей композиції «Божественної комедії» Данте, алегоричного змісту образів та епізодів поеми; уміння опрацьовувати текст літературознавчої статті, складати її план; асоціативне й логічне мислення; доброту й милосердя; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: пізнавальну активність; комунікативну: навички спілкування в колективі; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості; світогляд).
Тип уроку: урок застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Відтворіть схему «Світоустрій у поемі Данте (за частиною «Пекло»)» на дошці.
2. Творчий переказ (робота у групах)
У трьох групах по черзі (за ланцюжком) перекажіть прочитані пісні поеми Данте «Божественна комедія», висловіть власне ставлення до героїв-грішників. Порівняйте сучасне ставлення до їхніх гріхів із середньовічним:
1-ша група — про Франческу та Паоло (пісня 5), 2-га — про Улісса (пісня 26), 3-тя — про Уголіно (пісні 32-33).
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Усне словесне малювання
Віддавна люди прагнули за життя побачити, яким є рай — місце, де панує щастя та немає зла. Які асоціації викликає у вас слово рай? Уявіть рай. Опишіть його.
2. Вступне слово вчителя
Сьогодні ми дізнаємося, яким був Рай на думку Данте та з’‎ясуємо, що вважали головним у раю за часів митця.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Слово вчителя з елементами бесіди
   Небесний рай перебуває в межах планет Сонячної системи: на Місяці, Меркурії, Венері, Сонці, Марсі, Юпітері, Сатурні й серед непорушних зірок відпочивають душі праведників.
   На кришталевому небі, яке оточує небесний рай, перебувають янголи Світосяйна ріка відділяє ці сфери від Емпірею — світу безмежності, де перебуває Бог. Земні закони тут вже не діють, є лише божественний закон — любов.
·        Чим Земний Рай відрізняється від Небесного?
·        Чому душа Верґілія полишила поета біля Раю?
·        Хто знайомив мандрівника з облаштуванням Небесного Раю?
·        Розкажіть про Беатріче та її роль у житті Данте.
·        Яку книгу присвятив Аліґ’‎єрі дівчині?
·        Що символізує в «Божественній комедії» душа Беатріче?
2. Співдружність мистецтв на уроці літератури. Практична робота
Роздивіться ілюстрації Ґюстава Доре до поеми Данте. Заповніть другий стовпець таблиці «небесний рай у «Божественній комедії»».
3. Робота з підручником (запис до зошитів)
Самостійно опрацюйте матеріал підручника за темою уроку, складіть план прочитаного.
4. Перевірка виконаного завдання
5. Аналіз тексту літературного твору
o   Скільки концентричних сфер у Раю? (9.)
o   Що споглядають душі праведників? (Велич Творця.)
o   Чим відрізняється Рай від Чистилища й Пекла? (Рух і світло.)
o   Хто є третім провідником Данте у потойбічному світі? (Бернар Клервоський.)
o    Із якими запитаннями звертається головний герой до праведників у Раю?
o   Як звали прапрадіда Данте? (Каччаґвіда.)
o   Хто і з якими словами звертається до Діви Марії? (Бернар Клервоський просить за Данте, щоб йому було дозволено побачити Бога. Про це ж благає і Беатріче.)
o   Що побачив Данте у Раю? (Він побачив сяйво, у якому було видно три кола. Два з них були дуже схожі між собою — це були Бог-Отець і Бог-син. третє коло (Бог — святий Дух) являє собою сяйво, вогонь.)
o   Що відчуває герой поеми у цей час? («Відчув я величезне раювання», «тож розум мій глядів заціпенілий, Піднесений, уважливий, меткий, здивований і з дива спломенілий», «І міць зростала розуму і волі».)
o   Що зрозумів герой, побачивши Божество? Що є найголовнішим у Раю? («Любов, що управляє сонцем і зорями».)
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Поміркуйте: що потрібно зробити, щоб рай настав на землі?
2. Літературний диктант
§  У якому місті народився Данте? (Флоренція.)
§  Як звали дівчину, у яку закохався Данте? (Беатріче.)
§  Скільки разів він бачив її? (Тричі.)
§  Що означає ім’‎я Данте? (Той, хто дарує.)
§  Яку політичну партію підтримував поет? (Ґвельфи.)
§   Де навчався Данте? (У Болонському університеті.)
§  У якому місті знайшов свій спочинок поет? (Равенна.)
§  Назва книги, яку Данте написав після смерті Беатріче. («Нове життя».)
§  Як називається твір Данте, у якому він описав подорож загробним світом? («Божественна комедія».)
§  Кому належить епітет божественна до поеми? (Джованні Боккаччо.)
§  Скільки пісень містить поема Данте? (100.)
§  Хто з поетів перекладав поему українською мовою? (І. Франко, Леся Українка, М. Рильський, В. Самійленко, П. Карманський, Є. Дроб’‎язко.)
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: уміти переказувати ключові епізоди частини III «Божественної комедії» Данте, прочитати дію I трагедії В . Шекспіра «Гамлет».
Випереджальне (творче): підготувати повідомлення про театр шекспірівської доби, про шекспірівське питання.

Комментариев нет:

Отправить комментарий