вторник, 1 октября 2019 г.

Конспект із ЗЛ 5 клас


01.10.2019
Конспект із зарубіжної літератури
для 5 класу №9-10
Тема. Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож). Утілення в образі головного героя віри в людину, що може побороти обставини. Брати Якоб та Вільгельм Ґрімм. Казка «Пані Метелиця»
Цілі:
·        навчальна: допомогти учням розкрити образ Синдбада-Мореплавця, його ідейно-художні особливості та значення для розкриття головної думки, розкриття значення діяльності братів Ґрімм у збирані і збережені фольклору, допомогти усвідомити моральну цінність їхніх казок;
·        розвивальна: розвивати образне, логічне і аналітичне мислення, навички спостереження над текстом, виділення головних рис; уміння характеризувати героїв; висловлювати свої судження та обґрунтовувати їх; самостійно працювати з додатковою літературою, складати короткі цікаві повідомлення; навички виразного читання та переказу казок, самостійної роботи з підручником;
·        виховна: виховувати допитливість, прагнення до пізнання світу, цілеспрямованість, оптимізм, виховувати повагу до загальнолюдських моральних цінностей.
Теорія літератури: цикл казок, реальне і фантастичне, головний герой, художні засоби, фольклор, казка, антитеза, переклад, оригінал.
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок, урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Вступне слово вчителя
   Є люди, які люблять сидіти вдома, де почуваються найбезпечніше, найзатишніше, і, можливо, за все життя так нікуди і не їздили. Інші ж, навпаки, не можуть усидіти вдома, їх ваблять незвідані світи. Це – вічні мандрівники. Мабуть, саме завдяки їм і були зроблені найбільші відкриття. Таким є популярний герой арабських казок Синдбад-Мореплавець. Тож детальніше роб ремо, яка вона, ця відважна людина, що в ній та її пригодах фантастичне, а що має під собою реальне піґрунття.
ІІІ.ФОРМУВАННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК
1.Літературний диктант
   Пригадайте зміст казки за ключовими словами.
1.Корабель (на нього сів Синдбад із товарами і помандрував морем).
2.Волохаті люди (люди-мавпи, що захопили корабель).
3.Джерела(мандрівники пили з них воду).
4.Палац (один був на острові).
5.Рожни (посередині подвір’я стояла жаровня з рожнами, а біля неї – багато кісток).
6.Гуркіт (почувся на вечір від ходи велетня).
7.Вівця (страховисько обмацувало героя, як вівцю – чи багато м’яса).
8.Капітан(його першим з’їв людожер).
9.Схованка (мандрівники хотіли знайти її на острові, але ніде не знаходили).
10.Осліплення (мандрівники, рятуючись від людожера, рожнами осліпили його сплячого).
11.Уламки скель (їх кидали людожери в корабель мандрівників, що тікали від них)
12.Дракон (напав на супутників Синдбада, тільки його самого не зміг з’їсти).
2.Спостереження над текстом
   Доберіть із тексту цитати (уривки),які характеризують Синдбада-Мореплавця.
3.Конкурс ерудитів «Очевидне-неймовірне»
   Визначте,що у казці може бути реальним, а що – фантастичним.
1.Волохаті люди-мавпи – правда чи ні? (Справді існують людиноподібні мавпи)
2.Страхітливий людожер – правда чи ні? (Справді є люди-велетні; у деяких прадавніх племен існував канібалізм)
3.Дракон – правда чи ні? (На острові Комодо водяться великі ящірки-варани з довгими червоними язиками, що постійно вискакує з пащі, як полум’я, та страшними смертоносними отруйними зубами. Їх і вважали за драконів.)
4.Пошуково-дослідницька робота
   Знайдіть у тексті казки приклади художніх засобів, образні вислови, які допомагають нам краще уявити події, героїв, місцевість, обстановку. (Багато, мов сарани; дуже гидкі, вкриті волоссям, наче чорною повстю; величезний палац з товстими колонами й міцними стінами; очі – як дві жарини, зуби – як кабанячі ікла, рот – як колодязь, губи – як у верблюда, нігті – як кігті в лева, а вуха звішувались аж  до плечей та ін..)
5.Інтерактивна вправа «Займи позицію»
   Я вважаю,що це захоплююче – мандрувати в далекі країни, наражаючись на страшну небезпеку.
Згоден                                       Не визначився                            Не згоден
6.Слово вчителя
   Час минає, змінюються звичаї. Тепер уже рідко хто складає казки та передає їх усно з покоління в покоління.  Учені замислювались над цим ще близько 300 років, тому й почали записувати від талановитих народних казкарів їх оповідки, літературно обробляти та видавати їх. Та до нас дійшли знамениті Попелюшка, і Червона Шапочка, і кіт у чоботях, і багато інших улюблених персонажів. На сьогоднішньому уроці ми згадаємо про таких відомих учених-філологів – Шарля Перро, Олександра Афанасьєва, братів Ґрімм, познайомимось з їхньою творчістю.
7. «Літературна розминка» за запитаннями статті підручника (ст..49)
8.Опрцювання статті підручника про відомих збирачів фольклору.(ст..49-50) Бесіда за змістом
o   Що було для вас новим,невідомим?
o   Який факт вразив, зацікавив найбільше?
o   Кого з відомих збирачів фольклору ви знаєте?
o   Як називається збірка обробок народних казок французького поета і критика Шарля Перро?
9.Робота зі словником літературознавчих термінів. Запис термінів «переклад», «оригінал» (ст..50)
10.Читання статті підручника про братів Ґрімм
11.Інтерактивна гра «Навігатор»
   Знайдіть у підручнику та прокоментуйте вислів Якоба Ґрімма про значення записування народних казок.
ІV.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1.Прочитати ст..53-56
2.Прочитати «Бременські музиканти»
*Підготувати повідомлення про давню Німеччину



Комментариев нет:

Отправить комментарий